تغییر نام در شناسنامه

همه ما مجاز به انتخاب نام های دلخواهمان هستیم، مگر نام­ هایی که ممنوعیت انتخاب آن­ها در قانون تصریح شده باشد.

در صورتی که نام شخص از اسامی ممنوعه باشد، برای تغییر نام هیات حل اختلاف ثبت صالح به رسیدگی خواهد بود ولی در سایر موارد که هر دلیل نفعی مشروع در تغییر وجود داشته باشد، متقاضی می­ تواند برای تغییر در مراجع عمومی دادگستری، تقاضای تغییر نام خود را بدهد.



مراحل انجام کار

برای تغییر در نام خانوادگی کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور (در استان تهران دفاتر پیشخوان دولت که خدمات ثبت احوال ارائه می دهند) آمادگی دریافت مدارک مورد نیاز را در ساعات و ایام اداری دارند.

تنظیم و تسلیم درخواست تغییر در نام خانوادگی در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.

شایان ذکر است در خصوص موارد انتخاب نام خانوادگی بلامعارض درخواست به محل صدور شناسنامه ارسال می گردد.

نظر به اینکه درخواست تغییر در نام خانوادگی می بایست به تصویب سازمان ثبت احوال برسد، لذا تغییر موکول به تصویب سازمان خواهد بود.

پس از موافقت با تغییر بشرح ذیل اقدام خواهد شد.

ابلاغ موافقت با تغییر به متقاضی توسط اداره ثبت احوال محل مراجعه

درخواست کتبی اجرای تغییر در اسناد سجلی توسط متقاضی و اقدام به تعویض شناسنامه

پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه

مدارک و منضمات مورد نیاز جهت طرح دعوای تغییر نام

تصویر مصدق شناسنامه 

تصویر مصدق استشهادیه محلی (اختیاری)

به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه ی دادرسی الزامی است.

در صورت عدم وجود مدارک اختیاری فوق می توانید یکی از دلایل ذیل را ارائه نمایید:

استماع شهادت شهود و مطلعین

درخواست استعلام

شماره پرونده استنادی

تحقیقات محلی

سایر دلایل و منضمات

 متوسط زمان ارائه خدمت در زمینه تغییر نام و نام‌خانوادگی یک هفته است که فرد با ۲ مرتبه مراجعه حضوری در وقت اداری می‌تواند درخواست خود را به طور کامل انجام دهد.

برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور قوانینی درخصوص تغییر نام و نام‌خانوادگی وجود دارد که فرد با داشتن و درنظر گرفتن قانون و شرایط مشخص شده می‌تواند درخواست تغییر نام و نام فامیل را بدهد.


انتخاب نام با اعلام کننده است، برای نام گذاری یک نام ساده یا مرکب (حسین، محمد مهدی، و مانند آن) که عرفاً یک نام محسوب می‌شود انتخاب خواهد شد.


انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد و همچنین عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است.


تشخیص نام‌های ممنوع با شورایعالی ثبت احوال می‌باشد و این شورا نمونه‌های آن را تعیین و به سازمان اعلام می‌کند.


انتخاب نام در مورد اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است.


ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت گردد الزامی است، مگر کسانیکه خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعاً احراز شود.



نحوه مراجعه

۱ - برای تغییر نام کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند.

ضمنا تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) و طرح در هیات حل اختلاف (فرم شماره ۶) اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.


۲ - نظر به اینکه درخواست تغییر نام می‌بایست در هیات حل اختلاف اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اتخاذ تصمیم گردد. فلذا موافقت با تغییر نام مورد درخواست موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود.

۳ - پس از وصول رای هیات حل اختلاف بشرح ذیل اقدام خواهد شد.

الف: در صورتی که رای صادره بر له (موافق) خواسته درخواست کننده صادر شده باشد پس از رؤیت متقاضی و تقاضای اجراء نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد.


ب: چنانچه رای صادره بر علیه (مخالف) خواسته درخواست کننده صادر شده باشد متقاضی پس از رؤیت آن در صورت تمایل می‌تواند باستناد ماده ۴ قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر (۱۰ روز از تاریخ ابلاغ) نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض نماید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد